Nástup mnohem lehčích Li-ion akumulátorů byl pravděpodobně technologickým zlomem, který posunul využití elektrické energie blíž k lidem a jejich denním potřebám. Proto se začala objevovat e-kola a v těsném závěsu následovaly e-koloběžky. Specializované kamenné obchody i e-shopy je nabízejí v mnoha provedeních a hýří superlativy. Nešetří však ani konejšivými slovy o možnostech jejich provozu na komunikaci. Tam se však vyplatí ostražitost.
Technický vývoj, zdá se, předstihl naší legislativu. Zkusím zde nastínit několik bodů, které v současné době platí. Ty by každému potenciálnímu zájemci mohly pomoci při výběru jejich e-koloběžky nebo e-kola.
 Elektrokolo i do terénu.

  • Pro jízdu po silnici musí e-vozítko splňovat podmínky dané vyhláškou Ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb. Musí mít blatníky, světlo vpředu i vzadu, odrazky a brzdu.
  • Výkon elektromotoru nesmí překročit 250W a při dosažení maximální rychlosti 25 km/hod se musí jeho elektropohon odpojit. Na e-kolo nebo e-koloběžku s těmito parametry je pohlíženo jako na jízdní kolo. Pokud však e-vozítko překračuje některý z daných parametrů, je na něj pohlíženo jako na motorové vozidlo se všemi důsledky.
  • Jízdní kolo nemusí mít SPZ, TP, OTP a k jeho řízení není potřeba řidičský průkaz. Může se pohybovat i po cyklostezkách.
  • S e-koloběžkou se lze pohybovat i po chodníku, ale jen pokud rychlost prokazatelně nepřesáhne 6 km/hod. Některé koloběžky mívají speciální režim, který to umožňuje. Jsou však obce, které se svými vyhláškami snaží provoz e-koloběžek na chodníku zakázat s ohledem na nekázeň jejich řidičů a na následnou úrazovost.

 
Když u e-kola dojde baterka, tak zatnu zuby, a zbytek (snad) došlapu. Stane-li se to u e-koloběžky, pak je další pokračování v cestě jen pro opravdu silné povahy.
Koloběžka k pronájmu.
Nikdy se však nesnažme naše e-vozítko opět nahodit po té, co v důsledku nedostatku energie samo vypne. Pár minut jízdy navíc by bylo vykoupeno velmi pravděpodobným zničením poměrně drahé baterie.
Na některých cykloturistických trasách a kempech se dnes již dají nalézt dobíjecí stanice, kde se zájemci mohou připojit svou nabíječkou. Proto se vyplatí si nabíječku přibalit do batohu.
Dobíjecích stanic je však stále poskrovnu.
Pokud stojíme před rozhodnutím takové vozítko koupit, je třeba srovnat nabízené parametry s našimi potřebami:

  • Vybavení světly, brzdou, atd. Jinak to vše si budeme muset pro jízdu po silnici sami dokoupit a dodělat. 
  • Vyhovuje-li maximální rychlost požadavku citované vyhlášky ministerstva dopravy.
  • Maximální nosnost. Jsou koloběžky i s max. nosností jen 50 kg!