Každé dítě se vyvíjí jinak. Ne všechny zvládají přirozený vývoj stejně rychle, a zatímco některé děti jsou nadprůměrné v jiných oborech než ty další, v některých jiných věcech za ostatními mírně zaostávají. To je zcela běžné, takhle vývoj funguje. Mezi pátým a šestým rokem by mělo dítě znát základní důležité činnosti, věci a údaje, které mu pomohou se orientovat ve společnosti. Jaké to jsou?
plavající holčička
·         Data a údaje
o   Dítě by mělo před nástupem do školy vědět, kde bydlí, jak se jmenuje, a samozřejmě jména rodičů. Rozhodně by bylo nejlepší, kdyby vědělo i telefonní číslo alespoň na jednoho rodiče, ideálně toho, který má k dispozici ihned auto, nebo je na telefonu dvacet čtyři hodin denně. Ideálně by dítě mělo znát i číslo na policii nebo hasiče a kdy takové číslo použít.

·         Vědět, jak používat toaletu
o   Mezi čtvrtým a pátým rokem se ještě může stát, že dítě ne vždy odhadne, kdy je třeba toaletu použít, zvlášť v noci. Ovšem mezi pátým a šestým rokem už by se žádné nehody stávat neměly. Okolo šestého roku pak už jde o problém, který dítě neumí vyřešit samo a na řadě je odborník. Dítě také musí znát základy hygieny, mýt si ruce samostatně a bez upozornění.

·         Čištění zubů
o   Naučit dítě čištění zubů je velice důležité dávno před tím, než mu narostou druhé zuby. Čím dříve si správnou techniku čištění zubů osvojí, tím lépe. Také je záhodno dítěti vysvětlit, proč si musí čistit zuby, ne jenom jej hloupě strašit. Zároveň by měli rodiče dbát na to, aby dítě provádělo zubní hygienu správně.
malující holčička
·         Příbor
o   Správné držení příboru budiž estetickým nedostatkem, ovšem vaše dítě by mělo vědět, jak použít lžíci, nůž a vidličku. Také by mělo vědět, jaká pravidla u stolu platí a jak jíst, tak, aby se zamazalo co nejméně. Mělo by vědět, že si s jídlem může hrát, například postavit si přehradu z bramborové kaše a podobně, ale mělo by vědět, že s jídlem se nehází a tak podobně.